فقه،الهیات،معارف

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن

آدم
انسان
خلقت
انسان و آدم در قرآن
دانلود پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن
خلقت آدم از میان انسانها
خرید پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل
پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن

انسان كلمه عام و آدم لفظ خاص استدر بعضی از تفاسیر، دو لفظ آدم و انسان را در آیات مربوط بخلقت بیك مفهوم و آنهم مفهوم عام دانسته‌اند، در صورتیكه در قرآن كلمه «انسان» فقط بمفهوم عام ذكر شده و لفظ آدم جز به عنوان اسم خاص بكار برده نشده است

مشخصات فایل

تعداد صفحات 54
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی فقه،الهیات،معارف

توضیحات کامل

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن

 
مقدمه:
انسان كلمه عام و آدم لفظ خاص است.در بعضی از تفاسیر، دو لفظ آدم و انسان را در آیات مربوط بخلقت بیك مفهوم و آنهم مفهوم عام دانسته‌اند، در صورتیكه در قرآن كلمه «انسان» فقط بمفهوم عام ذكر شده و لفظ آدم جز به عنوان اسم خاص بكار برده نشده است.مثلا در آیات ذیل:
 
ان لی للانسان الاماسعی  و وصینا الانسان بوالدیه احساناً .
از كلمه انسان جز مفهوم عام تحصیلی نمی‌شود. اما در آیه 35 از سوره بقره : و قلنا یا آدم اسكن انت و زوجك الجنه .
و در آیه 121 از سوره شریفه «طه»":  و عصی آدم و به فغوی 
با توجه بآیه  مقدمه آنم یعنی آیه 120 از همان سوره (طه)  كه بیان حال از یك فرد معین و مشخص است، كلمه آدم را جز بمفهوم خاص نمی‌توان منسوب ساخت .
 
ب- در آیاتی كه لفظ آدم بطور ساده آمده است هیچگاه این نام مسبوق به الف و لام نیست. این نشان بر آن است كه اسم خاص «آدم » احتیاج بمعرفی ندارد:
قال یا آدم انبئهم باسمائهم . و اذقلنا للملائكه اسجدوا لادء… 
 
ج- در آیه 59 از سوره آل عمران:
ان مثل عیسی عندلالله كمثل آدم… 
كه بعداً بیشتر مورد استناد و استفاده واقع خواهد شد، اگر آدم فرد معینی نبوده و لفظ عام باشد تشبیه «مثل عیسی» بآن تشبیه كه امر خصوصی است تشبیهی بمورد و نامتناسب خواهد بود و این دور از شأن قرآن است.
 
د- آیه 58 از سورهمریم كه قسمت اول آن باین بیان است:
اولنك الذین انعم الله علیهم من النبیینمن ذریه آدم و ممن حملنا مع نوح و من ذربه ابراهیم…  بخوبی می رساند كه «آدم» نیز بمانند نوح و ابراهیم علیهم‌السلام فرد معین و مشخصی بوده تا پیغمبران از نسل او و آنان مورد انعام الهی قرار گرفته‌اند.
 

 پیدایش آدم از میان انسانها 

كلام الهی در آیه 33 از سوره آل عمران چنین است:
این آیه علاوه بر آنكه نام ادم را مانند نوح و ابراهیم (ع) بصورت اسم خاص ذكر می‌نماید، بیان روشی راجع بوضع و محیط پیدایش آدم نیز دارد:
« اصطفی» بمعنی برگزیدن و انتخاب كردن است و چون از باب افتعال است، مفهوم كوشش و دقت هم از آن حاصل می‌شود.برگزیدن هر فرد از میا جمع و جمعیت‌های همسان و همنوع او صورت می‌گیرد. نوح و هر یك از برگزیدگان آل ابراهیم و آل عمران، پس از آمادگی‌های روحی و معنوی كه در زمینه‌های مساعد نسلی و تربیتی پیدا كردند، از میان قوم خود یعنی مردمی كه با آنها زندگی می‌كردند انتخاب شده‌اند.وقتی بنص آیه، نوح (ع) و پیغمبران آل ابراهیم و آل عمران از میان مردم زمان خود برگزیده شده‌اند، قطعاً همین وضع برای آدم (ع) كه شرایط دیگر و مخصوصی برای او در آیه ذكر نشده، فراهم بوده است، او هم از میان همنوعان خویش كه از نظر جسمی و وضع زندگی مثل او بودند، برخاسته وبرگزیده شده است.
 

خلقت آدم از میان انسانها

بعد از پیدایش انسان صورت گرفته است.از آیه 23 سورة آل عمران و چندین آیه دیگر كه بتدریج و به تناسب در فصلهای دوم و سوم مورد بحث قرار خواهد گرفت فهمیده می‌شود كه آدم اولین انسان نیست. بتصریح این آیات، آدم از میان جمعی كه مثل او بودند و از پیش با او می‌زیستند برگزیده شده بنابراین خلقتی موخر نسبت به پیدایش انسان داشته است و لهذا بیان آنكه نوع انسان از آدم پدید آمده است، از نظر قرآن مبا و اساسی ندارد و بهیچوجه درست نیست.
 
 
کلمات کلیدی:

آدم

انسان

خلقت

انسان و آدم در قرآن

 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان انسان و آدم در قرآن

 

فقه،الهیات،معارف

اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها

اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها

تبیین مفهوم مسئولیت
پایان نامه مسئولیت پذیری
نظریه های مسئولیت پذیری
تبیین مفهوم مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری از منظر اسلام
مسئولیت پذیری از منظر جامعه شناختی
مسئولیت پذیری از منظر روانشناختی 
ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی
پایان نامه مسئولیت پذیری اجتماعی
اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها

این پایان نامه در مورد مسئولیت پذیری و با موضوع اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 66
حجم 135 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی فقه،الهیات،معارف

توضیحات کامل

این پایان نامه در مورد مسئولیت پذیری و با موضوع اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها می باشد. نظام حقوقی اسلام یک نظام تکلیف گرا است و تکلیف هر فرد همان مسئولیتی است که در قبال خود و دیگران دارد. در واقع مسئولیت پذیری یکی از موضوعات و مؤلفه هایی است که در دین مبین اسلام بر آن تأکید بسیار می شود؛ از جمله برعهده گرفتن مسئولیت رفتار و اعمال خویش، مسئول بودن درقبال خود و جامعه و… که دارای بار ارزشی و اخلاقی است، همچنین باید گفت انسان اشرف مخلوقات است و برای رسیدن به جایگاهی که استحقاق آنرا دارد باید مسئولیت هایی را که خداوند در اختیار وی نهاده است را بشناسد و بعد از آشنایی با حقوق و مسئولیت ها، از طریق عمل، کمر به همت آن ببندد. در مباحث پیشین مفاهیمی از مسئولیت پذیری بیان گردید و در این بخش به بیان اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری در آیات و روایات می پردازیم.

 

 

 

  همان طور که آذرمهر (1391) بیان می دارد، در معارف اسلامی، مسئولیت و مسئولیت پذیری با واژگانی چون تکلیف، حقوق، وظیفه و تعهد ملازم است. امام سجاد می فرمایند: بدان که خدای عزّوجلّ را بر تو حقوقی است که در هر جنبشی که از تو سر می زند و هر آرامشی که داشته باشی و یا در هر حالی که باشی یا در هر منزلی که فرود آیی یا در هر عضوی که بگردانی یا در هر ابزاری که در آن تصرّف کنی، آن حقوق اطراف تو را فرا گرفته است. بزرگترین حقّ خدای تبارک و تعالی همان است که برای خویش بر تو واجب کرده؛ همان حقّی که ریشه همه حقوق است.

 

 

 

 

وی در توضیح حدیث مذکور تأکید می کند که: امام سجّاد (ع) نمی فرماید تو بر گردن دیگران حقّی داری که آنها باید در مورد تو رعایت کنند بلکه می فرماید؛ حقوقی تو را احاطه کرده؛ یعنی حقوقی که دیگران بر گردن تو دارند و تو باید از عهدۀ آنها برآیی. همانطور که دیدیم اسلام دینی تکلیف گراست و اصولا̋ دینداری بدون مسئولیّت پذیری و تعهّد معنایی ندارد. در قرآن مجید آیات فراوانی وجود دارد که اهمیّت مسئولیّت پذیری و وظیفه-شناسی را برای انسان بیان کرده است؛ ابعاد این پاسخگویی به قدری وسیع است که حتّی اعضاء و جوارح انسان را نیز در بر می گیرد و 

 

 

خداوند در قرآن می-فرماید:
وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ اولئکَ کانَ عَنهُ مَسئولاً 
از آنچه نمی دانی پیروی نکن ؛ چرا که گوش و چشم و دلها همه مسئولند ( اسراء آیه 6) 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مسئولیت پذیری     50
2-3-1 تعریف مسئولیت پذیری     50
2-3-2 تبیین مفهوم مسئولیت و مسئولیت پذیری     50
2-3-3 مسئولیت پذیری از منظر جامعه شناختی و روان شناختی      55
2-3-3-1 هابرماس     55
2-3-3-2 هومنز     55
2-3-3-3 ویکرز    55
2-3-3-4 آدلر و روانشناسی فردی     56
2-3-3-5 دیدگاه پرز گشتالت درمانی     56
2-3-3-6 دیدگاه تحلیل تبادلی اریک برن    57
2-3-3-7 دیدگاه واقعیت درمانی گلاسر     57
2-3-3-8 دیدگاه مراجع- محوری راجرز     57
2-3-3-9 دیدگاه وجود گرایان فرانکل    58
2-3-4 اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظراسلام     58
2-3-5 مسئولیت پذیری اجتماعی     60
2-3-6 ابعاد و مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی    62
2-3-6-1 بعد شناختی    62
2-3-6-2 بعد عاطفی    63
2-3-6-3 بعد عملکردی    63

پیشینه تحقیق     
2-4-1 تحقیقات داخلی    
2-4-2 تحقیقات خارجی     

منابع فارسی
منابع لاتین

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-اهمیت و جایگاه مسئولیت پذیری از منظر اسلام و سایر دیدگاه ها

 

فقه،الهیات،معارف

روشهای مبارزه با فقر در اسلام

روشهای مبارزه با فقر در اسلام

جایگاه فقر در اسلام
تعریف فقر در اسلام
تحقیق درباره فقر
تحقیق درمورد فقر
فقر از ديدگاه احاديث
مبارزه با فقر در اسلام
فقر از ديدگاه سرمايه داری
مقاله کامل در مورد فقر
روشهای مبارزه با فقر در اسلام

هدف از این تحقیق بررسی روشهای مبارزه با فقر در اسلام می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 39
حجم 116 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی فقه،الهیات،معارف

توضیحات کامل

بايد دانست که فاصله طبقاتي زياد تعادل رواني جامعه را بر هم مي زند و عده اي از آحاد جامعه را به سوي اسارت روحي و تحقير مستمر سوق مي دهد. از اين رو در جامعه حق مدار فقر مطرود است و نوعي بيماري خطرناک تلقي مي شود. پس بايد به سرعت درمان شده و ريشه کن گردد. زيرا فقر قابليتهاي رشد و تکامل فرد را مي کاهد و استعدادهاي تعالي را منحرف مي سازد و اصول اخلاقي را از بين برده و اخلاق و دين را ناکارآمد جلوه مي دهد. جامعه درگير فقر هرگز نمي تواند جامعه ديني و مورد رضايت پروردگار باشد. پس مقبول ترين عبادت در ارتباط با فقر اقدامي است که آن را ريشه کن مي سازد.

 

 

 

 

 

در اين راستا موارد ي ذکر مي گردد که انجام آنها به صورت صحييح مي تواند اثر بسزائي داشته باشد که عبارتند از:

1- اهميت  به کار و تلاش: 
اولين موضوعي که در بحث فقر و غنا بايد از نظر ديني مورد توجه قرار گيرد اين است که اسلام دين کارو فعاليت  وآيين سعي و عمل است . تمام مردم براي تامين زندگي با عزت و شرافتمندانه بايد از پي کار و کوشش بروند و در جامعه وجودي موثر داشته باشند که اگر چنين نکنند در اسلام مورد بد بيني و انزجارند.همه مي دانيم که کار يکي از نيازهاي روحي و رواني انسان نيز هست. اگر کار نباشد نشاط و شادابي از بين خواهد رفت و زندگي خسته کننده و ملال آور خواهد شد.  امام صادق( عليه السلام) در سفارش خود به مفضل چنين مي فرمايند: «لَوْ کَفَي النّاسُ کُلَّ ما يحْتاجونَ اِلَيهُ لِما تَهِنوروا بِالْعَيشِ وَلا وَجَدوا لَهُ لِذَّةَ. اگر تمام نيازهاي انسان آماده بود زندگي برايش گوارا نبود و از آن هيچ لذتي نمي برد.»

 

 

 

سپس حضرت با ذکر مثالي به تو ضيح بيشتر در اين زمينه مي پردازند و مي فرمايند:
«آيا نمي بيني که اگر کسي مدتي ميهمان باشد و تمام نيازهاي خوراکي و نوشيدني و کاري او را برآورده سازد هر آيينه از بيکاري آزرده مي شود و نفسش با او به نزاع بر مي خيزد که بايد به کاري مشغول گردد. حال اگر نياز انسان در تمام عمر برآورده شود و هيچ نيازي نداشته باشد چه خواهد شد. پس بهترين تدبير در آنچه براي انسان آفريده شده اين است که جايي براي تلاش نيز قرار داده شود تا بي کاري او را به رنج نيندازد.  بنابراين زندگي بدون کار ،ملال آور و خسته کننده است و کار و تلاش يکي از ارزشهاي مهم زندگي است. با کار کردن، نيازهاي زندگي انسان تأمين مي شود و بدين وسيله، «استقلال زندگي» تأمين مي گردد. کسي که با تلاش و زحمت خود، زندگي اش را تأمين مي کند، وابسته به ديگران نيست . تأمين نياز، يک اصل در تداوم حيات است. حال اگر نيازهاي زندگي، با کار و تلاش و به وسيله ي صاحب زندگي، تأمين نگردد، بايد از راه ديگري به وسيله افراد ديگري تأمين گردد و اينجاست که وابستگي در زندگي شکل مي گيرد و زندگي هاي قارچ گونه به وجود مي آيد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
شيوه هاي مبارزه با فقر
1-4- اهميت  به کار و تلاش
4-2- انفاق 
4-2-1-برّ
4-2-2- ايثار
4-3- ايجاد قرض الحسنه 
4-4-  مبارزه با مصرف گرايي و تجمل گرايي
4-5- همسان زيستي حاکمان با محرومان
منابع و مآخذ


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-روشهای مبارزه با فقر در اسلام

 

فقه،الهیات،معارف

دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف

دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف

پاورپوینت مکان های زیارتی عراق
پاورپوینت آشنایی با مساجد نجف
پاورپوینت مرقدهای زیارتی عراق
دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف

دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف

مشخصات فایل

تعداد صفحات 38
حجم 1729 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی pptx
دسته بندی فقه،الهیات،معارف

توضیحات کامل

دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف جهت رشته مذهبی در 38 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

موقعیت جغرافیایی عراق

کشور عراق با مساحت 437000کیلو متر مربع در جنوب غربی آسیا و منطقه ی خاور میانه،برکناره شمال غربی خلیج فارس قرار دارد .
قديمي ترين نام عراق : سومر
به دليل جريان دو رود دجله و فرات در آن به «بین النهرین» نيز شهرت داشته است .

 

 

 

فهرست مطالب:
موقعيت جغرافيايي عراق
موقعيت جغرافيايي نجف
تاريخچه نجف  
فضيلت نجف
مساجد واقع در نجف
قبرستان نجف
مرقدها واقع در نجف
نام آوران نجف


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-دانلود پاورپوینت اماکن زیارتی نجف

 

فقه،الهیات،معارف

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

دانلود تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه و پایان نامه رشته الهیات و معارف اسلامی
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل
خرید پروژه و پایان نامه رشته الهیات و معارف اسلامی
تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

مشخصات فایل

تعداد صفحات 21
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی فقه،الهیات،معارف

توضیحات کامل

تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)

 

ترتیب نزول سوره حمد

این سوره اولین سوره از نظر قرآنی و دومین سوره از جهت نزولی است. 
مجموع کلمات ، حروف و آیات سوره حمد 
سوره حمد دارای 27 کلمه و 140 حرف است و به اتفاق کلیه مفسران دارای 7 آیه است. 
غرض سوره حمد 
سوره حمد با توصیف خداوند از راه نعمتهای او آغاز می‌شود و با صفت ربوبیت ادامه می‌یافته و دو نوع رحمت ، ظهور ذات و اراده‌اش را در عوالم وجود بیان می‌کند.
مالکیت روز جزا ، تصرف قاهرانه الهی در عالم و تحول عمومی عالم و سرّ معاد را به بهترین کیفیت می‌رساند.
بیان آیه تبعد از زبان بنده «ایاک نعبد …» و حصر عبادت معرف استعداد انسان برای تحول و تکامل است است که تنها ممیز آدمی همین است.
صراط مستقیم گویای تشریع ، قوانین و شریعت است.
پایان سوره اسرار و علل موت و حیات ، ترقی و انحطاط افراد و ملل گذشته است. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

مفسر

سوره حمد

تفسیر قرآن

امام خمینی


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-تفسیر سوره مبارکه حمد از منظر حضرت آیه الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (ره)