زبان و ادبیات

پایان نامه نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

پایان نامه نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

فردوسی
اسب
نام و صفات اسب
اصطلاحات
تشبیهات و استعارات همراه اسب
شاهنامه فردوسی
پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
فارسی
پایان نامه نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
دی 1390
موضوع
نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

مشخصات فایل

تعداد صفحات 138
حجم 1 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی pdf
دسته بندی زبان و ادبیات

توضیحات کامل

 

که در آن به صورت تحلیلی به « نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی » این پایان نامه پژوهشی است باعنوان
بیان ویژگی های اسب در شاهنامه می پردازد و از آن جایی که داشتن مرکبی خاص یکی از قوانین کلی
داستان های حماسی است و اسب به عنوان شخصیت اصلی در داستان ها و نبرد های شاهنامه از اهمیت
ویژه ای بر خوردار است لازم می ن ماید که جایگاه و منزلت اسب هم از نظر ادبی و هم از نظر محتوایی در
این اثر سترگ (شاهنامه) بررسی شود .از این رو این پایان نامه علاوه بر پیش گفتار و مقدمه شامل چهار فصل
است

نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

که در آن به صورت تحلیلی به « نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی » این پایان نامه پژوهشی است باعنوانبیان ویژگی های اسب در شاهنامه می پردازد و از آن جایی که داشتن مرکبی خاص یکی از قوانین کلیداستان های حماسی است و اسب به عنوان شخصیت اصلی در داستان ها و نبرد های شاهنامه از اهمیتویژه ای بر خوردار است لازم می ن ماید که جایگاه و منزلت اسب هم از نظر ادبی و هم از نظر محتوایی دراین اثر سترگ (شاهنامه) بررسی شود .از این رو این پایان نامه علاوه بر پیش گفتار و مقدمه شامل چهار فصل است.

فصل اول شامل کلیات تحقیق است که چهار چوبی کلی از پژوهش در آن ذکر شده است.

فصل دوم حاوی پنج بخش است که در آن به بررسی تاریخچه اسب، دیدگاه اسلام در مورد اسب، اسب در

اوستا و آثار ادبی پیش از فردوسی می پردازد.

در فصل سوم پایان نامه، اسب در شاهنامه ، مطالبی با شاهد مثال هایی در خصوص اسامی اسب، صفات اسب،

کنایات و اصطلاحات همراه اسب، ساز و برگ اسب و اسب در مراسم ارائه شده است.

در نهایت فصل چهارم به نتیجه گیری و پیشنهاد اختصاص یاف ته است که در آن نتایج کلی این پژوهش

بیان شده است . که اسب بعد از پهلوانان بیشترین جایگاه را در شاهنامه داشته و فردوسی آن را به اسامی و

صفات گوناگون نام برده و در مراسم مختلف با توجه به نوع مراسم از آن استفاده کرده است.

کلمات کلیدی: فردوسی، اسب، نام و صفات اسب، اصطلاحات ، تشبیهات و استعارات همراه اسب.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3

فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5

بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 6

سوال های اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 6

فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 7

پیشینه ی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 7

اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 7

جنبه ی جدید بودن و نوآوری طرح………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

روش کار……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 8

مشخص نمودن جامعه ی آماری و حجم گسترده ی نمونه……………………………………………………………………………………… 8

روش گرد آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

فصل دوم:تاریخچه ی اسب………………………………………………………………………………………………………………………………. 10

تاریخچه ی اسب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11

اسب از دیدگاه قرآن کریم……………………………………………………………………………………………………………………………………… 12

اسب از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)……………………………………………………………………………………………………………………………. 14

اسب در آثار ادبی پیش از فردوسی………………………………………………………………………………………………………………………. 16

ب

اسب در اوستا………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 20

فصل سوم:انواع اسب،صفات ،کنایات و اصطلاحات همراه اسب………………………………………………………………… 21

اسب در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 22

انواع اسب از نظر رنگ…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 25

انواع اسب از نظر قدرت…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 27

انواع اسب از نظر سرعت………………………………………………………………………………………………………………………………………… 28

کنایات و اصطلاحات همراه اسب…………………………………………………………………………………………………………………………… 41

تشبیهات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52

استعارات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 57

مبالغه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 60

شخصیت بخشی به اسب در شاهنامه……………………………………………………………………………………………………………………… 62

توصیف اسب……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 66

توصیف اندام اسب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 79

ساز و برگ اسب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 82

اسب در مراسم خاص…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 90

اسب های خاص……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 111

رخش در شاهنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 112

نام های همراه اسب در شاهنامه…………………………………………………………………………………………………………………………… 120

ج

فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………… 124

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 125

پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 126

منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 128

چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-پایان نامه نقش اسب در شاهنامه ی فردوسی

 

زبان و ادبیات

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

مرگ سهراب و رستم
زبان و ادبیات کهن فارسی
دانلود مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی
fileina
فروشگاه ساز فایلینا
فروشگاه فایل
خرید پایان نامه
مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

شاید در میان ایرانیانی كه سر و سودای مطالعه دارند و علی الخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی كرده و میكنند كمتر كسی را بتوان یافت كه بیخبر باشد از اظهارنظر حكیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) كه فرمود

مشخصات فایل

تعداد صفحات 27
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی زبان و ادبیات

توضیحات کامل

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی با عنوان مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

 
مقدمه
شاید در میان ایرانیانی كه سر و سودای مطالعه دارند و علی الخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی كرده و میكنند كمتر كسی را بتوان یافت كه بیخبر باشد از اظهارنظر حكیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) كه فرمود:
 
پی افكندم از نظم كاخی بلند
كه از باد و باران نیابد گزند
 
به راستی شاهنامه كاخی بس بلند و بزرگ است كه در طول تاریخ هستی خویش، نظر بزرگان و معماران عرصة علم و خرد را همواره به خود معطوف داشته است اما هنوز هم كسی نتوانسته است همه زوایای آن را یكجا در حلقة عدسی دوربین دیدگان خویش به مشاهده بنشیند و به بیان دیگر كسی موفق نشده تمام زوایای آن را زیر سیطرة دید خویش درآورد، به تعبیر نگارنده، شاهنامه چون عروس حماسی است كه تاكنون به حجلة زفاف هیچ دامادی درنیامده است. اما از آنجا كه پریروی تاب مستوری ندارد، او نیز هرازگاهی از لابهلای حجاب محمل خویش سرك كشیده و گوشة چشمی به خواستگاران و طالبانش نشان داده است، لذا هر خواستگار و طالبی نیز فقط توانسته است از منظر و مقامی كه خود بر آن واقف بوده شاهد كمان ابروی وی یا تیر مژگانش باشد و آن را تماشا و توصیف كند. بر این اساس تلاش نگارندة این سطور نیز بر آن است تا از منظر و خاستگاه عارفان نگاهی به داستان رستم و سهراب، همچنین مرگ رستم بیندازد. امیدا كه به حول و قوة الهی از عهدة كار (حداقل در حد توان خویش) برآید.
 
ابتدا لازم میدانم این مهم را با طرح چند پرسش آغاز كنم:
اولاً اینكه چطور میشود قبول كرد مردی كه آزار موری را برنمیتابد، چنانكه در مقام انذار فریاد میزند:
میازار موری كه دانهكش است
كه جان دارد و جان شیرین خوش است
راضی میشود كه پدر را به مرگ فرزند خویش آن هم به صورتی كه خود قاتل فرزند باشد بیازارد؟ آیا عذاب روحی این موضوع برای پدر چندین برابرِ آزار مور نیست؟
و آیا عذاب وجدانی، كه از خواندن چنین صحنهای به خواننده دست میدهد بیش از عذاب وجدانی كه از آزار موری به انسان دست میدهد نیست؟ یا آیا درد و رنجی كه از مرگ برادر به دست برادر در دل و جان انسان میپیچد بسی سنگینتر و شدیدتر از درد و رنجی كه از آزار و مرگ یك مور به انسانی دست میدهد نیست؟
راستی چه شده است شاعری كه انسان را از آزار مور برحذر میدارد و پرهیز میدهد، پدری را كه قاتل فرزندش شده لعن و نفرین نمیكند و به دشنام برادری كه برادرش را در چاهی پر از تیغ و سنان میاندازد نمیآغازد!؟
 
 
 
کلمات کلیدی:

مرگ سهراب و رستم

زبان و ادبیات کهن فارسی

 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

 

زبان و ادبیات

ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران معاصر و جریانات تاثیرگذار بر آن

ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران معاصر و جریانات تاثیرگذار بر آن

نماز و نیایش در شعر
تحلیل آداب نماز و نیایش
نماز و نیایش در اندیشه شاعران
آداب نماز و نیایش به روايت شعر فارسي
نماز و نیایش در جهان بینی شاعران معاصر
ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران
سبک و ویژگی های شعری شاعران معاصر
پایان نامه آداب نماز و نیایش
پایان نامه نماز در اشعار شاعران
ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران معاصر و جریانات تاثیرگذار بر آن

هدف از این پایان نامه بررسی ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران معاصر و جریانات تاثیرگذار بر آن می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 248
حجم 194 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی زبان و ادبیات

توضیحات کامل

در این پایان نامه سعی بر آن است که آداب نماز و نیایش در اندیشه ی هشت شاعر برجسته ی معاصر از جمله محمد حسین شهریار، حمید سبزواری، فریدون مشیری، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده، سلمان هراتی و قیصر امین پور بررّسی و تحلیل شود.

 

 

 

هدف از این تحقیق این است که نماز و نیایش در اندیشه ی هشت شاعران معاصر بررّسی شود تا رهنمونی برای شناخت انسان ها در ایجاد رابطه با خدا و رسیدن به آرامش و داشتن یک روح آرام باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پایان نامه کتابخانه ای است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است. ابتدا اشعار نیایشی شاعران منتخب استخراج می شود سپس با تحلیل مباحث به تناسب تقسیم بندی مفاهیم نماز و نیایش، در اشعار آنان بررسی می شود. 

 

 

 

 

این تحقیق شامل پنج فصل است:

  1.  در فصل اول به بیان مقدمه ی تحقیق، بیان مسأله، سوالات تحقیق، اهمیّت و ضرورت تحقیق، پیشینه ی تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیه های تحقیق، تعاریف واژه های کلیدی، حدود و قلمرو تحقیق پرداخته شده است.
  2. در فصل دوم مبانی نظری تحقیق و بنیاد نظری مربوط به آن از جمله، آداب نماز، تاریخچه ی نماز و پرستش، نظریه های نماز، اشکال نماز، مفاهیم نماز، توحید، آداب نیایش و … بیان شده اند.
  3. فصل سوم مروری است بر زندگی، آثار، سبک و ویژگی های شعری هشت شاعر برجسته ی معاصر.
  4. در فصل چهارم آداب نماز در اندیشه ی هشت شاعر برجسته ی معاصر به تناسب تقسیم بندی مفاهیم نماز و نیایش، بررّسی و تحلیل شده است.
  5. در فصل پنجم نتیجه ی حاصل از تحقیق ارائه شده است.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق2
1-1    مقدمه تحقیق    3
1-2    بیان مسئله    6
1-3    سوالات تحقیق8
1-4    اهمیت و ضرورت تحقیق8
1-5    پیشینه ی تحقیق9
1-6    اهداف تحقیق10
1-7    فرضیه های تحقیق10
1-8    تعاریف واژه های کلیدی11
1-9    حدود و قلمرو تحقیق12

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق13
2-1 نماز14
2-1-1 عبادت و ماهیت آن16
2-1-2 نام های نماز     19
2-1-3 تاریخچه ی نماز و پرستش20
2-1-4 اشکال نماز22    
2-1-4-1 نماز در ادیان بدوی23    
2-1-4-2 دین زرتشت25
2-1-4-3 دین یهود28
2-1-4-4 دین مسیح30    
2-1-4-5 دین اسلام32
2-1-5 نظریه های نماز34    
2-1-6    آداب نماز37
2-1-7 مفاهیم نماز38    
2-1-7-1 تسبیح    38    
2-1-7-2 ذکر39    
2-1-7-3 توحید41    
2-1-8 اهمیت و اسرار نماز42
2-2 نیایش44
2-2-1 آداب نیایش47    
2-2-2 اهداف نیایش48    
2-2-3 مفاهیم نیایش49    
2-2-3-1 مناجات49    
2-2-3-2 دعا50
2-2-3-2-1 فوائد دعا52    
2-2-3-2-2 آثار دعا54    
2-3-نقش نماز و نیایش در اندیشه ی شاعران کهن و معاصر55

 

فصل سوم: حوزه ی تحقیق65
3-1 محمد حسین شهریار66    
3-1-1 سبک شعری67
3-1-2 آثار68
3-2- حمید سبزواری70
3-2-1 شعر و اندیشه72
3-2-2 تأثیر پذیری73    
3-2-3 آثار74
3-3 فریدون مشیری75
3-3-1 سبک شعری76
3-3-2 آثار77
3-4 سهراب سپهری78
3-4-1 مقام شعری و سبک79
3-4-2 آثار80
3-5 فروغ فرخزاد81
3-5-1 شعر و اندیشه82    
3-5-2 آثار83
3-6 طاهره صفارزاده84
3-6-1 ادوار شعری و آثار86
3-7 سلمان هراتی87
3-7-1 شعر و اندیشه88    
3-7-2 آثار89
3-8 سال شمار زندگی قیصر امین پور90
3-8-1 ویژگی های شعری و آثار    93    

 

فصل چهارم : داده های تحقیق95
4-1 محمد حسین شهریار96
4-1-1 تسبیح100
4-1-2 مناجات101
4-1-3 دعا103
4-1-4 ذکر105
4-1-5 توحید108
4-1-6 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش110
4-2 حمید سبزواری114
4-2-1 دعا116
4-2-2 ذکر118
4-2-3 تسبیح118
4-2-4 نماز119
4-2-5 مناجات121
4-2-6 توحید124
4-2-7 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش125
4-3 فریدون مشیری128
4-3-1 مناجات129
4-3-2 دعا130
4-3-3 نماز133    
4-3-4 توحید135
4-3-5 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش136
4-4 سهراب سپهری139
4-4-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش162
4-5 فروغ فرخزاد164
4-5-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش179
4-6 طاهره صفارزاده180
4-6-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش195
4-7 سلمان هراتی198
4-7-1 نیایش در شعر هراتی198
4-7-1-1 نیایش واره ی اول199
4-7-1-2 نیایش واره ی دوم200
4-7-1-3 نیایش واره ی سوم201
4-7-1-4 نیایش واره ی چهارم203
4-7-1-5 نیایش واره ی پنجم204
4-7-1-6 نیایش واره ی ششم205
4-7-1-7 نیایش واره ی هفتم206
4-7-1-8 نیایش واره ی هشتم207
4-7-1-9 نیایش واره ی نهم208
4-7-1-10 نیایش واره ی دهم209
4-7-1-11 نیایش واره ی یازدهم210
4-7-1 12 نیایش واره ی دوازدهم211
4-7-1-13 نیایش واره ی سینزدهم212
4-7-1-14 نیایش واره ی چهاردهم214
4-7-1-15 نیایش واره ی پانزدهم    215
4-7-2 مناجات216
4-7-3 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش218
4-8 قیصر امین پور219
4-8-1 نماز219
4-8-2 نیایش222
4-8-3 دعا223
4-8-4 توحید225
4-8-5 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش232

 

فصل پنجم : نتیجه ی تحقیق و ارائه ي پيشنهادات 235
نتیجه ی تحقیق236
ارائه ي پيشنهادات237

 

منابع 240
 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران معاصر و جریانات تاثیرگذار بر آن

 

زبان و ادبیات

پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

پروپوزال ادبیات کودک
بررسی تاریخی ادبیات کودک
پروپوزال ادبیات کودک و نوجوان
ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور مصر
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور سوریه
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور عراق
نحوه شکل گیری ادبیات کودک در کشورهای عربی
پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

هدف از این پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد که به بررسی تاریخی ادبیات کودک در سه کشور مصر ، سوریه و عراق می پردازد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 45
حجم 151 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی زبان و ادبیات

توضیحات کامل

این پروپوزال در مورد ادبیات کودک و با عنوان ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد. در این پژوهش ادبی – علمی سعی شده که سیر تاریخی ادبیات کودک سه کشور مصر ، سوریه و عراق را مورد بررسی قرار گیرد ؛ در این نوشتار به تعریف ادبیات کودک و انواع آن و معرفی دوران کودکی و اهمیت آن پرداخته می شود

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده ‌
الف)مقدمه       .1
ب)تعریف و بیان سوال های اصلی تحقیق        .1
پ)اهداف تحقیق         .3
ت)روش تحقیق          4
ث)ضرورت انجام تحقیق     .4
ج)سابقه و پیشینه تحقیق      .5

1. نگاهی به ادبیات کودکان    9
1-1 .  کودک و دوران کودکی    10
1-1-1 . اهمّیّت و جایگاه دوره ی کودکی    11
1-1-2 . دیدگاه اسلام به کودک    12
1-2 . تعریف ادبیات کودک    15
1-3 . اصطلاح ادبیات کودک    16
1-4. دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک    23

الف . منابع فارسی    
ب . منابع عربی    

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

 

زبان و ادبیات

مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

مبانی نظری ادبیات کودک
بررسی تاریخی ادبیات کودک
مبانی نظری ادبیات کودک و نوجوان
ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور مصر
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور سوریه
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور عراق
نحوه شکل گیری ادبیات کودک در کشورهای عربی
مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

هدف از این مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد که به بررسی تاریخی ادبیات کودک در سه کشور مصر ، سوریه و عراق می پردازد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات 88
حجم 228 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی زبان و ادبیات

توضیحات کامل

این مبانی نظری فصل دوم پایان نامه ادبیات کودک می باشد که در آن به تعریف ادبیات کودک و انواع آن و معرفی دوران کودکی و اهمیت آن پرداخته می شود و ضرورت ایجاد ادبیاتی خاص آنها که از طریق بازی و سرگرمی و با استفاده از هنر و ادبیات ، باعث شکل گیری شخصیت و پرورش قوای ذهنی آن ها در به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه ی آن ها کمک نماید.( در پایین به تفصیل فهرست مطالب مبانی نظری ادبیات کودک آوزرده شده است.)

 

 

 ادبیات کودک در خلال بسیاری از تأثیرات مختلف که در شخصیت کودک ایجاد می- کند و یا در محیطی که کودک در آن زندگی می کند ، در رشد شخصیت کودکان تأثیر می- گذارد. پس ادبیات کودک ، ازعناصر اساسی است که علت‌های سازگاری انسانی را در فهم گروهی که مورد خطاب این نوع ادبیات (کودک) هستند، افزایش می دهد. و کودک را با علت هایی که  ورای انواع سازگاری می باشند و نیز آنچه محرک انگیزه ها است ، آشنا می گرداند.

 

 

پس کودکان همواره ادبیات خاص خویش را دارند، ادبیاتی که خیالِ آنها را حرکت و رشد  می دهد. کودکان کتاب‌هایی را که باعث شادمانی و بهره مندی و نشاط آنها می گردد، و نیز کتاب هایی که آنها را به دنیای کودکی‌شان می برد دوست دارند. و باعث می شوند تجربه های انسانی مختلف را که نیاز مبرم به یادگیری آنها دارند در وجودشان افزایش یابد. ادبیات کودک قصه های پهلوانی و شجاعت و بی باکی،  قصه های انسانی که ارزش های اصیل را رشد می- دهد و به خوبی تشویق می نماید و شر(بدی) را دور می سازد. را شامل می شود.»     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده ‌
الف)مقدمه       .1
ب)تعریف و بیان سوال های اصلی تحقیق        .1
پ)اهداف تحقیق         .3
ت)روش تحقیق          4
ث)ضرورت انجام تحقیق     .4
ج)سابقه و پیشینه تحقیق      .5

 

1. نگاهی به ادبیات کودکان    9
1-1 .  کودک و دوران کودکی    10
1-1-1 . اهمّیّت و جایگاه دوره ی کودکی    11
1-1-2 . دیدگاه اسلام به کودک    12
1-2 . تعریف ادبیات کودک    15
1-3 . اصطلاح ادبیات کودک    16
1-4. دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک    23
1-5 . اهمیت و اهداف ادبیات کودک    29
1-5-1 . اهداف ادبیات کودک    30
1-5-1-1 .  اهداف تربیتی    30
1-5-1-2.  اهداف زبانی    31
1-5-1-3 . اهداف تعلیمی ، آموزشی و شناختی    33
1-5-1-4. اهداف تفریحی    34
1-5-1-5. اهداف زیبایی شناختی و ذوقی    35

1- 6 . تأثیرادبیات کودک در رشد شخصیت کودک    36

1-7 . وظایف ادبیات کودک    39
1-7-1. وظیفه اجتماعی    39
1-7-2. وظیفه تاریخی و فرهنگی    40
1-8 . انواع ادبیات کودک    41
1-8-1 . قصه    42
1-8-1-1. قصه های خیالی    44
1-8-1-2. قصه های جن و پری و جادوگران    46
1-8-1-3. قصه های حیوانات    47
1-8-1-4. قصه های واقع گرایانه    50
1-8-1-5. قصه های تاریخی    51
1-8-1-6. قصه های دینی    52
1-8-1-7. قصه های ادبی    53
1-8-1-8. قصه های فکاهی    54
1-8-1-9. قصه های علمی    54
1-8-2 . شعر کودک    56
1-8-2-1. خیال در شعر کودک    56
1-8-2-2 . وزن در شعر کودک    57
1-8-2-3 . انواع شعر کودک    59
1-8-2-3-1 . لالایی ها    59
1-8-2-3-2. متل ها     59
1-8-2-3-3 . شعرهای غنایی    60
1-8-2-3-4 . قصه های منظوم    60

1-9. پیدایش و سیر تاریخی ادبیات کودک    60

1-9-1 . تاریخچه ادبیات کودک در جهان    64

1-9-2. ادبیات کودک در سرزمین های عربی    70

 

الف . منابع فارسی    
ب . منابع عربی    

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود فایل-مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی